28-11-2022
Na 2 helaas noodzakelijke annuleringen wegens Covid maatregelen, kon op 18 mei 2022 dan toch het NVSM congres van start gaan. De gasten werden ontvangen in de moderne en inspirerende atmosfeer van het nieuwe AFAS hoofdkantoor in Leusden.
Door zijn professionele leiding van 2 eerdere NVSM congressen, was Roelof Hemmen opnieuw gevraagd om als dagvoorzitter het programma in goede banen te leiden.
Het centrale thema ‘Service over borders’ kreeg meteen gestalte door de bijdrage van Benjamin de Mooij van onderzoeksbureau Integron. Benjamin nam de gasten mee in de resultaten van de NPS, Net Promotor Score, over verschillende sectoren van het Nederlandse bedrijfsleven. De industrie scoort daarbij opvallend hoog, de bouw en installatietechniek blijven achter. Niettemin doen alle sectoren het redelijk tot goed met een gemiddeld rapportcijfer van 7,9. Benjamin gaf de congresdeelnemers in overweging om nog eens kritisch naar de klantreis te kijken en te bezien, op welke ‘touchpoints’ er kan worden verbeterd. Daarbij werd een mooi voorbeeld gegeven van een bedrijf dat, bij een op tijd betaalde factuur, een zak muntdrop als bedankje stuurt naar de crediteurenadministratie van de betreffende klant.
Het programma werd voorgezet door Jan Jaap van Weering, bekend spreker en auteur van boeken over goede omgangsvormen en etiquette. Jan Jaap nam ons nog eens mee in een aantal ‘basics’ van goede manieren, zoals het tutoyeren en vouvoyeren en het kennismaken. Immers het handen schudden lijkt weer terug te zijn na de corona absentie. Verder kwamen hakhoogtes voor de dames aan de orde, het uitwisselen van visitekaartjes, alsmede de vraag, wie als eerste in gezelschap de trap oploopt. Zelfs het in gezelschap eten van een bitterbal is aan enige etiquetteregels gebonden. Het motto van Jan Jaap is dan ook: goede omgangsvormen vallen niet op, het ontbreken ervan wel.
Voor de lunchpauze gaf een aantal vertegenwoordigers van AFAS de deelnemers een virtueel inkijkje in dit bijzondere bedrijf en het innovatieve en duurzame nieuwe hoofdkantoor.
Na de lunch nam Rick Moorman van House of Men de deelnemers mee in de do’s en don’ts van de corporate modewereld. Onder het motto ‘kleding is communicatie’ hield Rick aan de hand van een aantal soms hilarische voorbeelden de deelnemers voor, hoe kleding kan ondersteunen in het krijgen van een onderscheidend (bedrijfs-)imago. Zijn advies voor de servicesector: een hoger uurtarief en professionele bedrijfskleding (bij voorkeur met geborduurd logo in plaats van geplakt logo) gaan hand in hand.
Geïnterviewd door Roelof Hemmen, schetste Jacco Saaman van technisch dienstverlener SPIE Nederland zijn visie op een aantal grote maatschappelijke thema’s zoals cybersecurity en nieuwe duurzame energiebronnen. Zijn schets van de actuele status van digitale veiligheid zorgde voor enig ongemak in de zaal. De laatste criminele trend ‘cyberkill’ met voorbeelden uit de infrasector, is een voorbeeld van hoe moderne oorlogsvoering reeds in onze samenleving wordt gevoerd. Zijn devies: samenwerken, kennis delen, als integrale keten aan vraagstukken (en daarmee: nieuwe businessmodellen) werken. De uitdagingen van deze tijd zijn te complex en te omvangrijk om solistisch tegemoet te treden.
Tot slot nam autorace-icoon Jan Lammers het publiek mee in de wereld achter de Formule 1 in Zandvoort. Met spectaculaire video’s en voorbeelden liet Jan zien, hoe de organisatie van de F1 in Zandvoort een premium klantbeleving creëert voor haar stakeholders. Uiteraard mocht een beknopte palmares van Jan Lammers’ race carrière niet ontbreken, hoewel hij er daarbij duidelijk voor koos om gepast bescheiden te blijven. Op speciaal verzoek van de dagvoorzitter gaf Jan Lammers het publiek nog een inkijkje in de race activiteiten van zijn zoon René, die inmiddels op internationaal niveau furore maakt in de kartraces en zich opwarmt voor een carrière in de ultieme Formule 1.
Aan de netwerkborrel na afloop nam een groot aantal gasten deel. De algehele conclusie van de deelnemers was: goed om elkaar weer te ontmoeten, mooi congres, positieve energie, nieuwe ideeën opgedaan.