04-12-2020
Sinds1 december jl. bestaat Gordian 15 jaar. Gordian werd op 1 december 2005 opgericht en startte vanaf een zolderkamer in het pittoreske Gelderse Zoelmond met
Sinds1 december jl. bestaat Gordian 15 jaar. Gordian werd op 1 december 2005 opgericht en startte vanaf een zolderkamer in het pittoreske Gelderse Zoelmond met de gedachtegang dat kapitaalgoederen niet stil hoeven te staan als gevolg van logistieke wachttijd. Met het Ministerie van Defensie en Voestalpine Railpro als eerste klanten kreeg Gordian meteen een mooie start en een groeiend vertrouwen van nieuwe klanten.
De zolderkamer bleek binnen een paar jaar te krap voor een groeiende organisatie. In 2007 verhuisde het bedrijf naar een kantoor in Papendorp, Utrecht, om in 2014 naar het huidige pand in Maarssen over te gaan.
Uitbreiding naar Afrika
In november 2015 breidden de services uit naar Zuid-Afrika door een partnerschap aan te gaan met het Zuid-Afrikaanse Pragma. Pragma is een gerenommeerd specialist op het gebeid van asset management. Dit partnerschap gaf het bedrijf de kans om voet aan Zuid Afrikaanse grond te krijgen en daar de markt te benaderen. Samen bedient Gordian op deze manier een bredere markt maar is er tegelijkertijd wel de mogelijkheid gespecialiseerde oplossingen in de eigen specialisatie aan te bieden. Sinds 2019 opereert Gordian ook vanuit Kaapstad met een eigen Zuid-Afrikaanse team om de klanten daar te bedienen.
Ontwikkeling Spare Parts Management Studio
Wat startte als een handige Excel tool die werd ingezet bij opdrachten ontwikkelde zich als een volwaardig software programma; de Spare Parts Management Studio. Een oplossing waarin klanten het artikelassortiment kunnen plannen en optimaliseren door middel van geavanceerde algoritmes, een vriendelijke gebruikersinterface en een KPI dashboard waarmee de Deming-cycle wordt gesloten. Deze tool ontwikkelt zich nog altijd door. De afgelopen twee jaar is hard gewerkt aan een webversie van de software en ondersteuning voor multi-echelon planning.
Trainingen
Naast het beschikbaar stellen van software, worden de klanten ook getraind op het vakgebied van voorraadbeheer van spare parts in twee- of driedaagse cursussen. Deze opleiding, met praktische oefeningen, geeft inzichten en technieken om het voorraadbeheer van spare parts naar een hoog niveau te brengen. Deze trainingen worden gegeven op een centrale locatie of bij de klant zelf.
Jan Willem Rustenburg, founding partner: “We zijn begonnen vanuit het idee dat voorraadmanagement van spare parts anders en vooral beter moet kunnen. Vijftien jaar later kunnen we zeggen dat we het ook beter en anders maken voor onze klanten. Met onze kennis en ervaring denk ik dat we onszelf terecht experts op ons vakgebied mogen noemen. Wij zijn trots op wat we hebben bereikt en zien uit naar de komende 15 jaar!”
Over Gordian Logistic Experts
Gordian Logistic Experts B.V. is gerenommeerd managementadviesbureau, dienstverlener en software leverancier, gespecialiseerd in servicelogistiek en spare parts management in de kapitaalintensieve markt. Gordian begeleidt bedrijven bij complexe service logistieke kwesties ook door middel van training, advies en detachering. Het (deels) uitbesteden van voorraadbeheersing behoort tot de mogelijkheden. Met zo’n 30 mensen opereert Gordian vanuit kantoren in Maarssen en Kaapstad.