18-12-2020
De Europese Unie heeft zijn officiële plannen voor de Digital Services Act en Digital Markets Act bekendgemaakt. Met de wetgevingen wil de EU oneerlijke concurrentie in de techmarkt voorkomen en de online rechten van gebruikers beschermen.
De Europese Unie heeft zijn officiële plannen voor de Digital Services Act en Digital Markets Act bekendgemaakt. Met de wetgevingen wil de EU oneerlijke concurrentie in de techmarkt voorkomen en de online rechten van gebruikers beschermen.
De nieuwe voorstellen zijn op de website van de EU gepubliceerd.
Digital Services Act
De Digital Services Act richt zich op het beschermen van de rechten van consumenten die gebruikmaken van de producten van techbedrijven. Het moet de techbedrijven dwingen zich aan ‘Europese waarden’ te houden, zoals mensenrechten, vrijheid, democratie, gelijkheid en de rechtsstaat. Concreet bestaan de regels uit een aantal punten:
Deze nieuwe regels zijn van toepassing op alle platforms die meer dan 10 procent van de Europese bevolking bedienen. Dit komt neer op 45 miljoen gebruikers.
Digital Markets Act
Om te voorkomen dat techreuzen te veel macht krijgen op de Europese markt, zijn er speciaal voor dit type bedrijven nog een aantal extra regels opgesteld. De regels moeten lock-insituaties of oneerlijk gebruik van data voorkomen en innovatie aanmoedigen. De hoofdpunten van de Digital Markets Act zijn:
Drempelwaardes
Het bepalen van de criteria waaronder de ‘gatekeeper’-bedrijven vallen, lijkt niet eenvoudig te zijn geweest. Margrethe Vestager zei eerder dat de EU de bedrijven niet handmatig zou moeten aanwijzen, maar dat dit aan de hand van duidelijk gedefinieerde drempelwaardes moet gebeuren. Uiteindelijk is er gekozen om dit te baseren op het aantal gebruikers en wanneer het bedrijf in meerdere markten tegelijk actief is.
Het voorstel wordt vanaf nu bediscussieerd door het Europees Parlement en de lidstaten van de EU. Pas daarna wordt er een definitieve variant van het voorstel opgezet.
Bron: Techzine