Elektrisch vervoer versterkt Nederlandse economie

Zonne-auto's bij het Ministerie van Economische Zaken. 

De werkgelegenheid in elektrisch vervoer is het afgelopen jaar met een kwart toegenomen tot 3200 banen. Dat maakte minister Kamp van Economische Zaken (EZ) bekend tijdens de ontvangst op het ministerie van achttien studententeams. Met 14 verschillende zonneauto's, een solarboot en een elektrische motor, de Storm Pulse, kwamen zij vanuit heel Nederland naar Den Haag om te laten zien waartoe Nederland op dit vlak in staat is. Enkelen van hen hebben deze zomer deelgenomen aan de prestigieuze World Solar Challenge in Australië. Daarbij wonnen twee studententeams van de Technische Universiteiten Delft en Eindhoven in verschillende categorieën prijzen. De Technische Universiteit Twente werd tweede en won de Innovatieprijs met een zonnepaneel dat zelfs functioneert in de schaduw. Alle 18 studententeams ontvingen van EZ een bijdrage van 5000 euro om te besteden aan verdere ontwikkeling van hun projecten.

Minister Kamp: "Nederlandse bedrijven laten zien dat ze tot de top van de wereld behoren met hun innovaties op het gebied van duurzaam elektrisch vervoer. Belangrijk, want zo dragen ze niet alleen bij aan ons verdienvermogen, maar ook aan de oplossing van het mondiale energie- en klimaatvraagstuk. Dit kunnen ze alleen maar doen als ze ook goed geschoold personeel hebben. De studententeams zijn de ondernemers van de toekomst. En ze laten met hun succesvolle auto's aan de hele wereld zien dat Nederland over de kennis en kunde beschikt om een aantrekkelijk land te zijn om te investeren in elektrisch vervoer."

Economische groei en banen

Uit het onderzoeksrapport ‘Verzilvering Verdienpotentieel Elektrisch Vervoer' van de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO.nl), blijkt dat elektrisch vervoer in 2014 naar schatting 3200 banen opleverde. Vorig jaar groeide de werkgelegenheid in deze sector met 25% in vergelijking met 2013. Bedrijven in de elektrisch-vervoersector waren in 2014 goed voor 820 miljoen euro aan productie en 260 miljoen euro toegevoegde waarde aan de Nederlandse economie. Zo ontwikkelde VDL een volledig elektrische bus. En in juni 2015 is in Utrecht door LomboXnet de eerste laadpaal in gebruik genomen die accu's van elektrische auto's kan laden én ontladen. De auto kan daardoor worden voor gebruikt voor energieopslag van lokaal opgewekte zonne-energie.

Internationale allure

Internationaal is Nederland een van de koplopers op het gebied van elektrisch vervoer. De export en samenwerking met buitenlandse partijen neemt toe. Zo plaatste een consortium van Nederlandse bedrijven laadpunten in Berlijn en levert NXP computerchips aan Tesla. In de Verenigde Staten zijn er diverse samenwerkingen op het gebied van lokale productie van laadpalen. Met Duitsland wordt samengewerkt om de snelweg tussen Amsterdam en Berlijn geschikt te maken voor elektrisch vervoer door voldoende laadpalen te installeren met snelle oplaadcapaciteit. Een groeiend aandeel buitenlandse bedrijven investeert in de Nederlandse elektrisch vervoersmarkt. Het Chinese BYD, dat volledig elektrische bussen en personenauto's maakt, breidt uit in Rotterdam en Darfon uit Taiwan, producent van elektrische fietsen, is gevestigd in Eindhoven. Ook opende Tesla dit najaar een nieuwe fabriek in Tilburg. 

Bron: engineersonline.nl