Succesvol NVSM-congres in Militair Museum

Tijdens het NVSM-congres dat donderdag 30 april plaatsvond in Nationaal Militair Museum in Soest werden  de ruim 160 belangstellenden met de neus op de feiten gedrukt: innovatie – en dus verandering – in de bedrijfsvoering is nodig, wil een bedrijf in de toekomst nog bestaansrecht hebben. Onder leiding van dagvoorzitter Roelof Hemmen, bekend nieuwslezer en journalist, kwamen verschillende gerenommeerde sprekers aan het woord. Thema was Service Management connected to the Internet of Things. Voor foto's van het congres zie de fotogalerij, een filmimpressie vindt u hier.

Internet of Things en de mens

NVSM-voorzitter Roeland Staal sprak het welkomstwoord en introduceerde dagvoorzitter Roelof Hemmen. De eerste sprekers toonden de aanwezigen de rol van het internet, van vandaag, morgen maar zeker ook van overmorgen. Zo voorziet trendwatcher Richard van Hooijdonk bijvoorbeeld dat er in de toekomst meer en meer zaken op locatie zullen worden geprint. “In de toekomst is het niet meer nodig om materialen of onderdelen van ver te laten komen. Alles kan ter plaatse worden vervaardigd. ‘Van global naar local’,” zo meldde hij.

Trends

Spreker Jaap-Henk Hoepman ziet wel wat hobbels wat betreft het verzamelen van data. “De mobiele apparaten die we dagelijks overal mee naartoe nemen, geven een schat aan informatie.

Er wordt vooral gekeken naar trends en daar wordt op ingespeeld. Al die gegevens zijn natuurlijk fantastisch,” zegt hij, “maar dan moet je ze wel zelf kunnen beheren. In deze mondiale wereld hebben we te maken met verschillende wetgevingen op het gebied van bijvoorbeeld privacy. En de vraag is dan ‘Welke wet is nu geldig voor mijn bedrijf?’”  

Museum in een modern jasje

De locatie voor het NVSM-congres was weloverwogen gekozen. Het museum en de congreszaal zijn gevestigd in een ultramodern gebouw, waar moderne techniek, historie en natuur bij elkaar komen.

Bij de bouw van het museum kwam een goed voorbeeld naar voren van ‘anders denken’ waardoor een bedrijf ongekende mogelijkheden in zichzelf ontdekt. En profiteert van het werk dat het oplevert. Ton Fleuren van bouwbedrijf Heijmans vertelt over de grote uitdaging die het bedrijf aanging, waarbij 45 ha grond moest worden omgetoverd tot een natuurgebied met daarop een modern gebouw met een museum. Er was geen bestek, wel outputspecificatie van Defensie, de eigenaar van het terrein.

“We kregen een starttarief en binden ons voor 25 jaar aan het project. In die periode krijgen we een beschikbaarsheidsvergoeding,” zegt Fleuren. “We hebben er tientallen miljoenen in geïnvesteerd maar uiteindelijk moet het ons geld gaan opleveren.”

De inzet van drones

Roel van der Wal van Aerialtronics gaf uitleg over drones en de belangrijke plaats die deze (gaan) innemen in de servicewereld met name als het gaat om controle of het in beeld brengen van benodigd onderhoud.

Klantenhelden

Na alle technische noviteiten bracht schrijver Berry Veldhoen de commerciële innovatie onder de aandacht. Overal worden klanttevredenheidsonderzoeken gedaan. Veel bedrijven zijn tevreden met een voldoende (een 7), maar dat is veel te weinig volgens de schrijver. Het doel moet een 9+ zijn. “Bedrijven moeten streven naar een waardering als ‘excellent’, met ‘Het is oké’ profileer je je niet meer.” Als cadeautje kregen de bezoekers zijn boek ‘Klantenhelden in de 9+ organisatie’ mee naar huis.

Als sluitstuk van het plenaire deel werd de Innovatie Award uitgereikt. 

In het Service Magazine dat op 26 mei verschenen is kunt u een uitgebreid verslag van het congres lezen.