Elektrische bestelauto’s: 600.000 laadpunten nodig in 2035

Met de toenemende verkoop van elektrische bestelauto's stijgt de komende jaren ook de behoefte aan een uitgebreide laadpaalinfrastructuur. In 2025 zijn 60.000 laadpunten en in 2035 600.000 laadpunten nodig. ElaadNL, een kennis- en innovatiecentrum op het gebied van laadinfrastructuur, heeft uitgerekend dat over vijf jaar 60.000 laadpunten nodig zijn en in 2035 moeten dat er 600.000 zijn.

ELaadNL komt tot die conclusie nadat het de afgelopen periode namens de elektriciteitsnetbeheerders onderzoek heeft gedaan naar de opkomst van elektrische bestelvoertuigen. Daarbij is specifiek gekeken naar zaken die voor de netbeheerders van belang zijn, zoals groeiscenario’s, verwachte laadlocaties, laadvermogens en laadprofielen. De bouw en handel zijn volgens het onderzoeksinstituut de grootste gebruikers van bestelauto’s.

Actieradius wordt beter

De komende jaren neemt het aanbod aan elektrische bestelvoertuigen naar verwachting snel toe. Ook gaan deze voertuigen beschikken over een steeds betere actieradius, Total Cost of Ownership (TCO), oplaadvermogen en laadvermogen (gewicht). De TCO is voor de meeste bedrijven dit jaar nog niet lager dan een dieselvoertuig, met name door de hoge aanschaf prijs en de lage motorrijtuigenbelasting.

Prijs elektrische bestelauto daalt

De komen de twee jaar wordt verwacht dat de prijs van elektrische bestelauto’s licht zal dalen terwijl de specificaties flink verbeteren. Dit is positief voor de terugverdientijd, omdat hiermee ook de behoefte aan snelladen minder wordt. Vanaf 2022-2023 is de de verwachte terugverdientijd van een elektrisch bestel voertuig wel lager dan van een bestelvoertuig met dieselmotor.

Veel laadpalen nodig in Randstad

Uit de berekeningen van ELaadNL blijkt dat over vijf jaar 60.000 laadpunten nodig zijn in Nederland. In 2035 moeten dat er 600.000 zijn. In de Randstad is relatief veel publieke laadinfrastructuur benodigd. Dit komt met name doordat daar een stuk minder eigen opritten zijn in vergelijking met de rest van Nederland. Zowel bij bedrijven als in woonwijken kan met Smart Charging de avondpiek in het elektriciteitsnet worden gereduceerd.

Bron: logistiek>>