Mobiele werkprocessen op digitale toer

De ruim twintig monteurs van Groeneveld Transport Efficiency in Nederland hebben sinds begin dit jaar hun papieren werkbon ingeruild voor een robuuste tablet. Tegelijk hebben de bestelauto’s een metamorfose ondergaan.

Efficiency

In de bedrijfsvideo van het bedrijf, voert ‘efficiency’ de boventoon. Het verbeteren van de monteurefficiency kon dan ook niet uitblijven. “Monteurefficiency is een breed begrip,” stelt Robbert Leenheer, logistiek manager bij Groeneveld. “In Canada, waar monteurs regelmatig vliegen en in hotels slapen, betekent efficiencyverbetering iets anders dan in Nederland. Bovendien kan efficiency om de verbetering van administratieve processen gaan maar ook om track & tracesystemen of de integratie met ERP-planningssystemen. Wij hebben gekozen om te beginnen met de digitalisering van het mobiele werkorderproces. Papieren werkbonnen zijn niet meer van deze tijd.”

Digitale formulieren

Onder de noemer ‘mobile services project’ is Leenheer samen met een aantal collega’s medio 2013 aan de slag gegaan om alle formulieren te laten digitaliseren. Dat is eenvoudiger gezegd dan gedaan. Voor de ontwikkeling van de software kwam het bedrijf uiteindelijk terecht bij Lucom. “Wij leveren klantspecifieke configuraties, dus niets is standaard. Dat betekende dat we alle processen in kaart moesten brengen. Uiteindelijk schrijf je de softwareapplicaties zelf.” Als Operating System is gekozen voor Windows 8. Niet alleen omdat alle systemen bij Groeneveld wereldwijd op Windows draaien maar ook omdat Windows 8 geschikt is voor mobiele toepassingen. “Dat systeem is er pas een jaar of twee. Verder is er geen betaalbare software om mobiele processen te integreren. We hadden het dus niet veel eerder kunnen doen.”

Automatisering voorraden

Tegelijk met de invoering van de digitale werkbon, zijn de servicebussen onder handen genomen door de registratie van de materialen te automatiseren. Alle bussen zijn één voor één leeggehaald, de voorraden zijn gestandaardiseerd met minimum en maximum niveaus per artikel, elk bakje heeft een barcodesticker gekregen en wordt gevuld met slechts één artikel. Met een barcodescanner worden de voorraadmutaties geregistreerd. Daarna wordt er automatisch aangevuld op basis van verbruik.

 Lees het volledige artikel in het komende Service Magazine dat op 16 december verschijnt.