‘Predictive maintenance 4.0 wint snel terrein’

Een groeiend aantal bedrijven wil gebruik gaan maken van big data analytics in hun voorspellend onderhoud en investeert ook in de middelen die daarvoor nodig zijn. Van de bedrijven die al gebruik maken van deze technologie, zegt maar liefst 95 procent daarmee al concrete resultaten te hebben behaald.

Dit blijkt uit een vervolgonderzoek dat PwC en Mainnovation in de afgelopen maanden hebben uitgevoerd onder 268 bedrijven in Nederland, Duitsland en België.

In vervolg op het onderzoek in 2017, naar de volwassenheid van bedrijven op het gebied van voorspellend onderhoud met big data analytics, wilden Michel Mulders (partner en industry leader Industrial Manufacturing bij PwC) en Mark Haarman (managing partner bij Mainnovation) weten in hoeverre bedrijven in het afgelopen jaar stappen hebben gezet. Voorspellend onderhoud met big data, niveau 4 binnen het volwassenheidsmodel, noemen we ‘predictive maintenance 4.0' of PdM 4.0. PdM 4.0 biedt de mogelijkheid om tot nu toe nu onvoorspelbare storingen te voorspellen.

Bewustwording groeit

"We wilden toetsen of de bewustwording rondom PdM 4.0 is gegroeid, of er meer gebruik gemaakt wordt van data en op welke vlakken geïnvesteerd wordt," aldus Mulders. "Maar ook de redenen waarom bedrijven niet met PdM 4.0 aan de slag gaan en vooral ook welke resultaten de voorlopers op dit gebied boeken met deze technologie."

Uptime verhogen

95 procent van de respondenten geeft aan dat PdM 4.0 verantwoordelijk is voor het verbeteren van één of meer key maintenance value drivers (uptime verbetering, kostenbesparing, verkleinen van veiligheidsrisico's, verlengen van levensduur van apparaten). 60 procent van de respondenten heeft met PdM 4.0 de 'uptime' weten te verhogen, met een gemiddelde verbetering van 9 procent. 

PdM kampioenen 

Uit het onderzoek blijkt ook dat bedrijven die de grootste resultaatverbeteringen realiseren, dankzij PdM 4.0 zich duidelijk onderscheiden van de overige respondenten. Deze 'PdM 4.0 kampioenen' maken met name veel meer gebruik van ‘omgevingsdata' (zoals weersomstandigheden en gebruiksdata), kenmerkend voor big data, en betrekken veel vaker data scientists, reliability engineers en IT-specialisten in het onderhoud.

Bevindingen uit het onderzoek

Het onderzoek laat zien dat, ondanks het feit dat het aantal bedrijven dat big data gebruikt bij voorspellend onderhoud stabiel is gebleven, er duidelijke aanwijzingen zijn dat veel bedrijven de ambitie hebben hun volwassenheid in voorspellend onderhoud te verhogen. 60 procent van de bedrijven geeft nu namelijk aan concrete plannen te hebben om PdM 4.0 in te gaan zetten, een significante stijging ten opzichte van de 49 procent in 2017. Zij zien dus duidelijk de toegevoegde waarde die PdM 4.0 kan leveren.

Steeds meer bedrijven investeren in competenties en personeel om zo het meeste uit PdM 4.0 te halen. Het onderzoek laat een scherpe toename zien in het gebruik van gevarieerde datasets, geavanceerdere databronnen en data-software, data-platforms en connectiviteitsoplossingen. In vergelijking met 2017 is ook een toename te zien in het aantal data scientists, IT-specialisten en reliability engineers die worden ingeschakeld met oog op de ambitie om de stap te maken naar PdM 4.0.

Klik hier voor het onderzoeksrapport.

Bron: aandrijven & besturen