Our Phone Number: 033 247 34 24 Our Email Address: info@nvsm.nl

‘Zonnige’ vrachtwagens komen eraan

‘Zonnige’ vrachtwagens komen eraan

15-09-2020

Tien grote Nederlandse en Belgische vrachtwagens rijden vanaf 8 september vier maanden rond met zonnepanelen op hun daken. ‘SolarOnTop’ van IM Efficiency verzorgt de totale elektriciteitsvoorziening.

vrachtwagens.jpeg

Tien grote Nederlandse en Belgische vrachtwagens rijden vanaf 8 september vier maanden rond met zonnepanelen op hun daken. ‘SolarOnTop’ van IM Efficiency verzorgt de totale elektriciteitsvoorziening.

‘Met deze zonnepanelen kunnen vrachtwagens jaarlijks zo’n 2.300 l diesel besparen,’ zegt Martijn Ildiz, CEO van IM Efficiency. ‘Dat is 5,5 procent van het totale verbruik.’

Het bedrijf in Helmond en Heerlen is sinds 2016 bezig met de ontwikkeling van zonnepanelen op trucks. Deze zonnecellen van monokristallijn hebben een vermogen van 3 kWp. Zij leveren elektriciteit aan een lithiumaccu die als buffer fungeert. De intelligente software en elektronica regelen vervolgens de energieafgifte aan de accu en dynamo van de vrachtwagen. Hoe groot deze afgifte is, hangt af van de actuele stroombehoefte. Ildiz: ‘Ons systeem neemt niet alleen de elektrische apparaten in de cabine voor zijn rekening maar ook zaken als camera’s, spiegels en de brandstofinjectie.’ Dit ontlast de accu en dynamo. Ook hoeft de chauffeur op zijn standplaats niet langer zijn dieselmotor stationair te laten draaien. Naast een besparing van 2.300 l diesel, gaat ook de CO2-uitstoot met 6.000 kg per jaar naar beneden.

Certificering

Sinds 2017 heeft Gehlen Schols Logistics in Kerkrade het SolarOnTop-systeem getest op een vrachtwagen. Deze pilot moest niet alleen het systeem in de praktijk uittesten maar ook de invloed van bijvoorbeeld regen en boomtakken. De komende vier maanden gaan tien vrachtwagens het PV-systeem uitgebreid testen, bijvoorbeeld voor de certificering. Deelnemers zijn onder andere Vos Logistics en Emons Group.

De zonnepanelen kosten €7.500 per set. Volgens IM Efficiency is deze investering binnen drie jaar terug te verdienen. ‘We mikken in eerste instantie op de Benelux maar willen ons systeem uiteindelijk gaan installeren op alle Europese vrachtwagens.’ Voorlopig mikt IM Efficiency op zo’n 4.000 trucks per jaar.

Bron: TW.nl

Reacties

Plaats een reactie

Uw e-mail adres wordt niet gepubliceerd
Sluiten